آموزش مقدماتی کتیا – محیط Sketcher و Part Design  بخش ۱:

آموزش دستورات Rectangle-Constraint-Pad-Circle-Chamfer

آموزش مقدماتی کتیا-محیط های part design & skecher- آموزش دستورات Rectangle-Constraint-Pad-Circle-Chamfer

سلام به همه دوستان و همراهان استدیو طراحی سیاد.

تو این قسمت از آموزش‌ها میخوایم سطح مقدماتی کتیا رو به کسانی که می‌خوان محیط  Sketcher و Part Design رو استارت بزنن طی چندین مرحله فیلم آموزشی ، آموزش بدیم .

فیلم آموزش دستورات کتیا مرحله ۱: در این فیلم آموزشی به ترتیب زیر عمل  می‌ کنیم .

آموزش مقدماتی کتیا رایگان و فارسی-محیط های part design & skecher- آموزش دستورات Rectangle-Constraint-Pad-Circle-Chamfer

ازمنو Start/Mechanical Design/Part Design  وارد محیط Part Design  می‌شویم .

بعد روی Plane yz  کلیک می‌کنیم و بعد روی  Sketch کلیک می‌کنیم .

حالا وارد محیط  Sketcher شده‌ایم و در این محیط روی ابزار Rectangle کلیک می‌کنیم

وبا استفاده از این ابزار یک مستطیل ترسیم می‌کنیم . بعد روی ابزار  Constraint کلیک می‌کنیم و با استفاده از این ابزار که برای قید گذاری ترسیمات است مستطیل ترسیم شده را قید گذاری می‌کنیم.

قیدهای طولی وعرضی را اعمال می‌کنیم و بعد قیدهای مکانی این مستطیل را اعمال می‌کنیم.

(قیدهای طولی و عرضی برای تعیین ابعاد مستطیل یا ترسیمات است . قید هایمکانی برای تعیین جای مستطیل یا ترسیمات است .)

بعد از تکمیل قید گذاری‌ها با کلیک روی  Exit workbench از محیط  Sketcher خارج شده و وارد محیط  Part Design می‌شویم .

حالا با استفاده از ابزار  Padکه مخصوص بٌعد دادن به اسکچ‌ها است این مستطیل را بٌعد می‌دهیم. برای Pad کردن در قسمت  Selection اسکچی که در Sketcher ترسیم کردیم را وارد می‌کنیم.

درقسمت Type می‌توانید نوع بٌعد دادن را مشخص کنید.

 انواع روشهای بعد دادن :

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  آموزش مدلینگ سطل زباله در کتیا-محیط Generative Sheetmetal Design

 : Dimensionبعد دادن بر اساس اندازه

to next  Up: بعد دادن تا اولین موضوع

to last  : Upبعد دادن تا آخرین موضوع

Up to plane : بعد دادن تا صفحه مود نظر

: Up to surfaceبعد دادن تا سطح مورد نظر

ما حالت Dimension  را انتخاب کردیم . و در قسمت  Length اندازه مورد نظر را وارد کردیم.

با فعال کردن حالت  Mirrored extentموضوع به دو سمت بٌعد داده می‌شود.

با کلیک روی گزینه Reverse Direction  جهت بٌعد دادن تغییر می‌کند و با کلیک روی  OK دستور اجرا می‌شود.

در مرحله بعد روی سطح روبه ‌روی مکعب مستطیل کلیک می‌کنیم

و بعد روی  Sketch کلیک می‌کنیم و وارد محیط Sketcher   می‌شویم .

حالت Geometrical Constraints را فعال می‌کنیم و بعد ابزار Rectangle را انتخاب می‌کنیم و یک مستطیل ترسیم می‌کنیم .

در این مستطیل ترسیمی به خاطر فعال بودن  Geometrical Constraints قیدهای عمودی بودن و افقی بودن  اعمال شده است .

حالت  Geometrical Constraints را غیر فعال می‌کنیم و با ابزار  Rectangle یک مستطیل دیگر ترسیم می‌کنیم .

در این قسمت به خاطر غیرفعال بودن حالت Geometrical Constraints هیچ قیدی اعمال نشده.

حالت‌های, Geometrical Constraints  Dimensional Constraints و

Automatic Geometrical Constraints را  فعال کرده و با ابزارRectangle

سومین مستطیل را ترسیم می‌کنیم . در این مستطیل به خاطر روشن بودن سه حالت بالا قید‌های ابعادی و هندسی به صورت اتومات اعمال می شود . بعد روی Exit worckbeneh کلیک کرده و وارد محیط  Part Design می‌شویم. .

حالا با ابزار Pocket  این مستطیل‌ها را به صورت سوراخ در می‌آوریم .

برای  Pocket کردن هم مانند  Pad عمل می‌کنیم . در قسمت  Selection اسکچ

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  آموزش انیمیت با Volume Builder در سینما فوردی cinema 4d R20

ترسیمی را وارد کنید. در قسمت  Typeنوع  Pocket کردن را وارد کنید.

گزینه  Mirrored extent و Reverse Direction  در ابزار  Pocketنیز وجود دارد.

ما با انتخاب حالت Dimension در قسمت  Depth اندازه مورد نظررا وارد کرده و  OK می‌کنیم.

 

بعد از این مرحله دوباره روی سطح روبه‌رو مکعب مستطیل کلیک کرده

و روی  Sketch کلیک می‌کنیم و وارد  Sketcher می‌شویم.

ابزار  Circle را انتخاب کرده و با این ابزار یک دایره ترسیم می‌کنیم.

بعد از ترسیم دایره روی قید شعاع دوبار کلیک می‌کنیم و شعاع مورد نظر را وارد می‌کنیم.

(برای تغییر قیدهای اندازه باید روی آنها دوبار کلیک کرد و اندازه مورد نظر را وارد کرد.)

روی Exit workbench کلیک می‌کنیم و وارد محیط  Part Design  می‌شویم

و دوباره با ابزار  Padاین دایره را بعد می‌دهیم. بعد روی ابزار  Chamfer کلیک می‌کنیم

و در قسمت Object(s) to Chamfer  روی جاهایی که می‌خواهیم پخ بزنیم کلیک می‌کنیم.

در قسمت Mode نوع پارامتر های  مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.

پارامتر های  موجود در قسمت Mode :

Lenght1 / Angle : زاویه / طول

Length1 / Length2 : طول ۲ / طول ۱

Chordal length / Angle : زاویه / طول وتر

 : Height / Angle زاویه / ارتفاع

و بعد ابعاد مورد نظر را وارد کرده و  OK می‌کنیم.

در مرحله بعد روی ابزار Edge Fillet  کلیک می‌کنیم .

در قسمت  Object(s) to Fillet جاهایی که نیاز به گرد شدن دارد را انتخاب می کنیم .

در قسمت  Radiusمقدار شعاع را وارد می‌کنیم و بعد روی  OK کلیک می‌کنیم .

با ما همراه باشید .

 

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *