با سلام خدمت همه دوستان سیادی.امیدوارم توی هر زمینه از طراحی مشغول هستید موفقیت های روزافزونی رو شاهد باشید.

با یه آموزش ویژه در خدمتتون هستیم.توی این آموزش پروژه محور که از سری آموزش های فارسی طراحی صنعتی هست سعی داریم نکات مهم مدلینگ توسط کتیا رو با انجام مدلسازی یک پنکه رومیزی ا بهتون توضیح بدیم.

همچنین نکات مهم و حرفه ای رندرینگ با نرم افزار محبوب طراحان صنعتی یعنی کی شات و چگونگی قرار دادن محصول طراحی شده در بکگراندهای آماده رو  توضیح می دیم.

در نهایت به آموزش نکات انیمیشن پنکه (چرخش پره ها و حرکت قسمت فوقانی پنکه) آموزش مون رو به پایان می بریم.

این آموزش حاوی دو پارت در مورد طراحی صنعتی محصول و دو پارت هم رندرگیری و انیمیشن محصول هست. امیدوارم نکات لازم رو از این آموزش کسب کنید.

همچنین با نقطه نظراتتون ما رو در ساختن هرچه بهتر آموزش های فارسی طراحی صنعتی یاری کنید.

 

اگه می خواهید به جزئیات این آموزش پروژه محور پی ببرید از شما دعوت می کنم مطلب زیر رو بخونید:

تو فیلم های آموزشی زیر قصد داریم یک پنکه رومیزی رو تو نرم افزار کتیا (CATIA) مدل کنیم و تو نرم افزار کی شات(KeyShot)رندر بگیریم وانیمیشن کنیم .

این پروژه ۴ بخش داره :

 

بخش اول : تو این بخش ما از محیط Part Design استفاده میکنیم و تمرکز مدلینگ روی دستورMulti-sections Solid ومقدمات لازم برای اجرای این دستور است و به طور کلی در مورد استفاده از ابزارPlane توضیحاتی ارائه میشه .

روش کار هم به  این صورت هست که ما چند Plane ایجاد میکنیم و تو هر Plane یک پروفیل با سایز نسبتا کوچکتر ترسیم می کنیم.

بعد با انتخاب ابزار Multi-sections Solid پروفیل های مربوطه را به هم وصل می کنیم وبعد از اعمال تغییرات بعدی و تکمیل شدن پایه برای ادامه طراحی یک لولایی نیز مدل می کنیم .

بعد از رسیدن به شکل تقریبی لولایی به محیط Assembly Design میریم و پایه و لولایی رو وارد می کنیم ، بعد روی قطعه لولایی تغییراتی رو اعمال می کنیم تا از لحاظ ابعاد و شکل ظاهری با پایه همخوانی داشته باشه .

بخش دوم : بعد از تکمیل کردن قسمت پایه و لولایی تو بخش دوم آموزشی ، تو محیط Part design شروع به طراحی قسمت بالایی پنکه می کنیم .

برای این کار یک پروفیل برای قسمت محافظ ترسیم می کنیم و این پروفیل رو حول یک محور دوران میدیم .
بعد از اینکه بدنه محافظ به شکل مورد نظر نزدیک شد ، محافظ رو هم به محیط Assembly Design میبریم و با پایه و لولایی مونتاژ میکنیم .

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  آموزش استفاده از دستورهای pattern , shaft و hole در کتیا

دوباره به محیط پارت مربوط به محافظ میریم و قسمت پشت محافظ رو تکمیل می کنیم .

بعد از تکمیل شدن شکل ظاهری محافظ سراغ محیط Generative Shape Design میریم و شروع به طراحی پره های پنکه می کنیم .

همچنین توضیحاتی در مورد دستوراتی که برای طراحی تو  محیط Generative Shape Design لازم هست ارائه خواهد شد .

تو این پروژه چون ما از قبل اندازه ای رو برای طراحی نداشتیم بارها می بینید که تغییراتی رو روی اندازه ها و پروفیل های ترسیمی اعمال می کنیم .

و بین محیط Assembly Design وPart Design جا به جا میشیم تا تمام قطعات طراحی شده از لحاظ ابعادی و شکل ظاهری همخوانی داشته باشه .
بعد از طراحی پره ها برای تکمیل کار ، محافظ سیمی جلوی پنکه رو طراحی کرده و بعد پین اتصال قسمت بالایی و پایه پنکه رو مدل می کنیم

و این دو قسمت رو تو محیط Assembly Design با هم مونتاژ می کنیم.

بعد از تکمیل کار طراحی پنکه از این فایل Save گرفته و بعد برای ادامه سراغ نرم افزار کی شات(KeyShot)میریم .

بخش سوم : تو بخش سوم ما قراره از نرم افزار کی شات(KeyShot) برای کار رندرینگ استفاده کنیم .

توضیح اینکه : امروزه برای اینکه بخوایم یک محصول رو معرفی کنیم و شکل نهایی محصول رو قبل از تولید به نمایش بزاریم ، با استفاده از نرم افزار های طراحی مثل کتیا(CATIA) محصول رو مدل می کنیم .

این کار باعث میشه که شکل کلی محصول مشخص بشه . حالا برای اینکه بخوایم این محصول رو به مشتری مربوطه نمایش بدیم ، از نرم افزارهایی

استفاده میشه که بتونه خواص جزئی تر محصول از جمله : جنس ، رنگ و بافت رو معرفی کنه و به ما کمک کنه محصول رو به زیبایی هرچه تمام تر تولید کنیم .

از جمله نرم افزارهایی که میتونه این کار رو انجام بده نرم افزار کی شات(KeyShot)هستش .
حالا ما تو این بخش قصد داریم به شما یاد بدیم که وقتی یک محصول رو تونرم افزار کتیا(CATIA) طراحی می کنید و روش مدلینگ طوری هست که شما محصولتون رو مثلا تو یک Part کامل می کنید .

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  30 مورد از ترفندهای کتیا -آموزش فارسی ترفندهای کتیا-قسمت اول

تو این حالت وقتی محصول رو وارد نرم افزار کی شات(KeyShot)می کنید ومیخواین متریال بدین ، فقط می تونید یک متریال به محصول اعمال کنید .

این مشکل از اینجاست که نحوه مدلینگ شما به صورت یکپارچه بوده و برای اینکه بتونید به هر قسمت از محصول متریال جدا بدین باید تو نرم افزار کی شات(KeyShot) از ابزار Edit Geometry استفاده کنید .

که با این دستور میشه قسمت هایی که میخواین متریال جدا بدین رو از بقیه قسمت ها جدا کرد .

تو این آموزش فارسی کاملا نحوه استفاده از این ابزار رو یاد می گیرید و همچنین نحوه اعمال متریال و بعد روش طراحی لیبل تو نرم افزارفتوشاپ Photoshop و اضافه کردن همون لیبل تو نرم افزار کی شات(KeyShot) رو یاد می گیرید .

همچنین برای اینکه بفهمیم محصولی که طراحی کردیم تو جایی که میخواد استفاده بشه  ظاهر خوبی داره یا نه ، به شما یاد میدیم چجوری میشه یک Background به پشت محصول اضافه کرد ومحصول رو روی اون Background جاگذاری کرد و درنهایت رندر گرفت .

بخش چهارم : تو این قسمت از نرم افزار کی شات(Key Shot) برای ساخت انیمیشن استفاده می کنیم .

روش کار به این شکله که ما محصولی که طراحی کردیم رو تو نرم افزار کی شات(Key Shot) باز می کنیم .

بعد از اینکه تو محل مورد نظر جاگذاری کردیم ، شروع می کنیم قسمت بالایی و تمام قسمت هایی که قراره انیمیشن کنیم رو تو یک مجموعه کنار هم جمع می کنیم .

بعد با استفاده از ابزار انیمیشن و انتخاب درست نوع انیمیشن ، می تونیم هر قسمت از محصول رو انیمیشن کنیم و بعد وارد جزئییات این انیمیشن میشیم و تغییراتی رو روی زمان ، نوع حرکت ، میزان چرخش و … انجام میدیم .

ما تو این آموزش فارسی ، علاوه بر انیمیشن سازی قطعات محصول ، روش انیمیشن سازی دوربینی رو هم به شما آموزش میدیم .
شما میتونید با استفاده از قسمت Animation Wizard در کی شات به سایر حالت های انیمیشن دسترسی پیدا کنید .

پیش نمایش آموزش:

دانلود فایل های تصویری آموزش:

این محتوا مخصوص اعضای ویژه است!

برای مشاهده لینکهای دانلود می توانید عضو شده

و ورود کنید.با تشکر از همراهی شما عزیزان

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *