سلام به همه دوستان و علاقه مندان طراحی,موشن دیزاین بحثی هست که توی این پست می خواهیم بررسی کنیم. انواع اون رو دسته بندی کنیم و چگونگی شروع به کار در این حیطه رو توضیح بدیم.

۱۲ مورد از انواع موشن گرافیک:

شما باید انواع مختلف موشن گرافیک رو بدونید تا در جریان باشید چه کارهایی رو می تونید انجام بدید یا از چه کارهایی می تونید راحت تر کسب درآمد کنید.

۱- ویدیوهای توضیحی

این مدل همونی هست که من باهاش خیلی راحتم. این ویدیوها بازه ی بزرگی رو دربر میگیرن و میشه گفت معمول ترین استفاده از موشن گرافیک ساخت همین ویدیو ها است.

ویدیوهای توضیحی یه پروسه پیچیده ای رو فراهم می کنن.از انیمیشن جدا جدا و تکه تکه برای ساختن پروسه توضیح استفاده میشه که این قطعات انیمیشن با کنار هم قرار گرفتن یه تصویر بزرگ رو میسازه.این روش باعث میشه مردم به صورت عاطفی با اون برند ارتباط برقرار کنن چون که شما دارید بصورت داستان وار برند رو معرفی می کنید.

توی این دوره مردم در حالت عادی تنبل هستن مثلا خود من. من ترجیح می دم یه ویدیو درباره خصوصیات یه محصول ببینم تا اون اطلاعات رو توی سایت بررسی کنم.

یک ویدیو میتونه یه باکس فروش محصولی باشه که بصورت عاطفی داستانی ایجاد میکنه تا خط فروش شما رو بیاره بالا.

۲- بازاریابی محصول

این مورد میتونست تحت ویدیوهای توضیحی قرار بگیره.

اما می خوام این دسته رو جدا کنم تا راه های استفاده از موشن گرافیک برای فوکوس روی مفهوم (برند)و یا فوکوس روی محصول از هم جدا بشه.

روش خوبی که نه تنها داستانی درباره محصولتون میگه بلکه میتونه چگونگی استفاده از اون محصول رو هم بیان کنه.بعضی از محصولاتی که ما استفاده می کنیم ممکنه پیچیدگی هایی داشته باشه که موشن گرافی واقعا بتونه کمک رسان بشه.

چه محصولات فیزیکی باشن و چه دیجیتال. توی هر دو مورد موشن گرافیک میتونه شبهات استفاده از اون رو برطرف کنه.

من دوست دارم وقتی یه محصول رو میبینم ویدیویی هم درمورد اون ببینم که ترکیبی از فیلم واقعی محصول و اطلاعات موشن گرافیکی باشه.

۳- انیمیشن های محیط کاربری (یوزر اینترفیس)

این یه مهارت خوبیه که بتونید نمونه ها و اتودهاتون رو متحرک کنید تا وضوح و شفافیت بیشتری برای تیم کاری ایجاد بشه.

میشه از توانایی های موشن گرافیک برای نمایش انواع انیمیشن منوها و اسلایدها استفاده کرد تا بقیه فهم بهتری از کاربری اون یوزر اینترفیس داشته باشن.

این دسته بندی میتونه توی موشن گرافیک های بازاریابی محصول هم قرار بگیره.چون به نوعی محصول ما که یک اپلیکیشن یا نرم افزار هست رو معرفی می کنه.

این مدل موشن گرافی بیشتر بدرد ارتباط بین گرافیست و توسعه دهنده (برنامه نویس) می خوره تا درک بهتری از محصول نهایی داشته باشن.

مثل:

 

۴- آیکون

خب یه روشی هم که میتونه صفحه نرم افزار یا اپلیکیشن رو قوی تر نشون بده استفاده از انیمیشن در آیکون هاست.

وقتی روی یه دکمه بری  و حرکتی ایجاد بشه این باعث پویایی بیشتر اپلیکیشن میشه. آیکون های انیمیشنی زیادی هم توی نت هستن که میتونه منبع الگو گرفتن برای یه پروژه موشن گرافیک باشه.

امروزه به کمک فایل های SVG (وکتور گرافیک) و CSS میشه انیمیشن های جذابی برای سایت ها و اپلیکیشن ها ایجاد کرد حتی بدون اینکه سرعت سایت پایین بیاد.

مثل:

۵-لوگو

این مدل میتونه واقعا به برندتون کمک کنه تا ایده آل دیده بشه. انیمیت کردن لوگو خیلی لذت بخشه و این مدل موشن گرافیک میتونه برند رو جذاب تر نشون بده و یک نشاطی رو به نام تجاری اضافه کنه.

نمونه های زیادی از لوگوهای انیمیت توی نت وجود دارن که میتونن الهام بخش هم باشن.

مثل:

 

۶-فیلم کوتاه

توی این زمینه واقعا دو دسته ی  انیمیشن ها و موشن گرافیک ها میتونن به هم تبدیل بشن. با این تفاوت که توی موشن گرافیک از اشکال ساده تر و دیتیل های کم تری استفاده میشه اما توی انیمیشن از جزئیات بشتر و همچنین شخصیت پردازی ها بکار گرفته میشه.

باید توجه داشته باشید توی ساخت فیلم کوتاه بوسیله موشن گرافیک شما دارید خیلی به انیمیشن نزدیک میشید اما خط شخصیت پردازی و جان بخشی  این دو رو از هم جدا میکنه.

چیزی که به موشن گرافیک قدرت میده توانایی وارد شدن به دنیایی از تصوراته. شما از این موضوع میتونید برای ساخت فیلم کوتاه استفاده کنید.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  30 مورد از ترفندهای کتیا -آموزش فارسی ترفندهای کتیا-قسمت دوم

 

۷- عنوان ( عنوان فیلم و تلویزیون)

شاید بشه گفت یکی از پایه های شکل گیری موشن گرافیک ساخت عنوان فیلم بوده.شما خیلی از عناوین فیلم ها و سریال های تلویزیونی رو میبینید که با استفاده از موشن گرافیک ساخته شده اند. یکی از بهترین منابع برای دیدن نمونه کارهای عنوان فیلم سایت http://www.artofthetitle.com/  هستش.

۸- پرزنتیشن (presentation)

توی ارائه ی مقاله ها و سخنرانی ها بوسیله نرم افزارهایی مثل پاورپوینت و کی نوت و پرزی میشه از قدرت موشن گرافیک استفاده کرد و به نوشته ها و عکس ها حرکت داد. همچنین میشه به مفاهیم و نمودارها انیمیشن اضافه کرد. این موارد باعث بهبود ارائه و انتقال بهتر مفهوم میشه.

 

۹- اینفوگرافیک

شما گراف ها و المان ها و نمودارها رو توی یک اینفوگرافیک میتونید انیمیت کنید و با این کار موارد مهم تر رو برجسته کنید. همچنین می تونید کاری کنید مخاطب متوجه بشه که کدوم قسمت رو باید اول بخونه.

ساخت انیمیشن برای اینفوگرافیک های تعاملی یک اصل به حساب میاد و موشن گرافیک میتونه باعث پایدارتر بودن اینفوگرافیک شما بشه.

همچنین میتونید بعضی قسمت های اینفوگرافیک رو به ویدیوهای توضیحی مربوط کنید و لینک به خارج بدید تا اطلاعات بیشتری رو در اختیار مخاطب قرار بدید.

مثال:

استدیو طراحی سیاد-نمونه موشن گرافیک اینفوگرافیک

 

۱۰- برودکستینگ Broadcasting

برودکستینگ یا گرافیک پخش، همون دسته از موشن گرافیک هایی هستن که شما توی اخبار،رویدادهای ورزشی و استدیوهای خبری زنده خیلی مشاهده میکنید.

از زیرنویسهای شبکه های زنده تا نمایش نام ها و اماکن دراعلان خبرها میتونه توی این دسته جا بگیره و شما روزانه خیلی از این موشن گرافیک ها رو شاهد هستید.

مثال:

استدیو طراحی سیاد-نمونه موشن گرافیک برودکستینک - انواع موشن گرافیک-www.seeyad.com

 

۱۱- گیف Gifs

شاید بگید نشه عکس های گیف رو توی دسته موشن گرافیک ها جا داد. اما میشه. و به نظر من یکی از مدل های قدیمی اما خوب توی موشن گرافیکه. اگه یه فایل گیف درست و اصولی ساخته بشه میتونه وظایف یه موشن گرافیک رو انجام بده،مثلا یه گیف خوب توی شبکه های اجتماعی به خوبی میتونه دست به دست بشه و همچنین میتونه توی ارائه مطلب کمک زیادی به پویایی اون پست بکنه.

توی سایت های نظیر https://dribbble.com خیلی از این مدل موشن گرافیک رو میتونید ببینید.

مثال:

 

۱۲- VR واقعیت مجازی

همونطور که میدونید فناوری واقعیت مجازی تجربه قرارگیری در یک محیط کاملا مجازی و دیجیتاله. حالا توی این محیط دیجیتال میشه با کمک موشن گرافیک پویایی زیادی به فضای سه بعدی داد و قلمروی جدیدی روی موشن گرافیک (مخصوصا موشن گرافیک ۳۶۰ درجه) باز میشه.این فیلد یکی از جدیدترین زمینه های استفاده موشن گرافیکه و هر روزه مثالهای زیادی از بازی ها و سرگرمی ها رو میشه دید که از موشن گرافیک در واقعیت مجازی استفاده می کنن.

 

شروع به کار در زمینه موشن گرافیک:

توی صفحه یک مربع میبینیم.میچرخه و به زیبایی تبدیل به یک لوگو میشه که کاملا منطبق بر روی بکگراند هست و اطراف اون عناصر متحرک قرار دارند.

همه چیز( رنگ، شکل و حرکت،صدا و نوشته) با یک هارمونی روی صحنه ایجاد می شه.هر جز از این صحنه به پشتیبانی از پیغامی که می خواد فرستاده بشه به وجود می یاد.

مثل این میمونه که یک داستان از یک نویسنده که ابزارش به کلمات و جملات محدود نیست رو میبینیم.یه داستان از یه نقاش که ابزارش به قلم مو و بوم و رنگ محدود نیست.کسی که به  فرم جادویی دیگری مجهز هست. دنیای خلاقانه موشن گرافیک دیزاین.

موشن دیزاین،موشن گرافی،موشن گرافیک و یا موشن گرافیک دیزاین چیه؟ برای راحتی از این به بعد بهش میگیم موشن گرافیک.

موشن گرافیک هنر تغییر عناصر استاتیک مثل عناصر شکلی-گرافیکی، عکس، نوشته و لوگو به عناصر متحرک با کمک بعد زمان هست.

شاید شما الان انتظار یه تاریخچه از موشن گرافیک و همچنین اتفاق هایی که هنرمندان در عرصه نقاشی و تصویرسازی های متحرک رقم زدند رو دارید.

خب همه ما میدونیم در عصر سنگی بشر تصویرهایی از حرکت حیوانات رو توی جداره غارها میکشید تا احساس حرکت حیوانات رو به دیگری انتقال بده.اما ما نمی خواهیم اون همه به عقب برگردیم.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:  ترفندهای نرم افزار کتیا-قسمت اول

فکر می کنم شما این مقاله رو برای قوی تر شدن توی زمینه موشن گرافیک می خونید و احتمالا وقت خواندن تاریخچه مفصلی از تصاویر متحرک رو ندارید.پس بهتره مستقیما به موضوع اصلی موشن گرافیک در ده های اخیر بپردازیم.

این روزها همه ما در جریان  تکنیکهایی که برای ساخت فیلم های واقعی احتیاجه هستیم.برای هنرهای تصویری باید یاد بگیریم چگونه با طراحی برخورد داشته باشیم و از ابزارها برای انتقال درست تصوراتمون استفاده کنیم.

اما ممکنه حس و حالتون مثل من که در دهه اخیر توی قدرت و خلاقیت های نهفته دنیای موشن گرافی غرق شدم باشه.

کنار هم قرار گرفتن شکل های گرافیکی معنی دار با قطعات موزیک احساسی که یک آفرینش هنری خاصی رو ایجاد میکنه هر کسی رو میتونه مجذوب خودش کنه. من هم مجذوب این رسانه شدم.خب برای آشنایی با این دنیا، بیشتر منابعی که در دسترس هست آموزش های مرحله به مرحله ساخت موشن گرافیک و یا نمونه کارهای مختلف و قوی و ظعیف توی این زمینه هست.

اما چیزی که توی این منابع مشترک هست اینه که هیچ کدوم اصول چگونه طراحی کردن رو یاد نمیدن.ممکنه شما از روی آموزش یک پروژه رو دوباره بسازید اما شما فقط مسائل تکنیکال چگونگی ساخت پروژه رو یاد می گیرید که ابتدای شروع موشن گرافیک هست. حالا اگه یک صفحه صفید جلوتون باشه و بخواهید پروسه طراحی که باید توی ذهنتون شکل بگیره رو پیاده کنید چی؟ این خیلی آسونه که مراحل ساخت پروژه رو مرحله به مرحله با یک مربی برید جلو. اما اگه بخواهید فقط با ذهن خودتون و ایده هاتون مسیر رو مشخص کنید ابتدا باید هنرمند باشید.

چیزی که من از شما می خواهم اینه که به نرم افزارها فقط به عنوان ابزار نگاه کنید که همه شون قابل تغییر هستند و سعی کنید مهارت هاتون رو به عنوان یه هنرمند افزایش بدید. اطلاعات طراحی و پروسه انجام موشن گرافیک خودتون  رو مشخص کنید و سعی کنید توی مسیری که برای خودتون تعریف می کنید قوی بشید.

 

اصول اولیه موشن گرافیک:

توی قسمت اول این مقاله سعی می کنم توضیح مختصری از قوانین اولیه طراحی بهتون بدم. خیلی از این قوانین به موشن گرافیک محدود نمیشن و معمولا توی همه پروژه های هنری مشترک هستن.

همچنین اجباری نیست که همیشه از همه این قوانین تبعیت کنید( مخصوصا توی زمینه های هنری که قوانین بر پایه ی  شکسته شدن بنا میشن) .اما قوانینی که توی پروسه طراحی مفید واقع میشن رو بدونید و رعایت کنید خوبه.معمولا میشه یه نگاهی به اطلاعات اولیه پروژه انداخت و مشخص کرد که کدوم قوانین مهم باید رعایت بشن. خب بهتره برای شروع یه پروژه موشن گرافیک آماده بشید

 

چهار سوال در ابتدایی پروژه:

بیشتر هنرمندانی که من میشناسم دوست دارن مستقیم برن سراغ نرم افزار و شروع به طراحی(بدون پلن) کنن و یا یک کپی از طرح یه هنرمند رو انجام بدن. و یا از اون بدتر یه چیزی شبیه به کار قبلیشون انجام بدن.

اما این کاری نیست که ما بخواهیم انجام بدیم. ما یه چیز تک و خاص می خواهیم ایجاد کنیم. چیزی که کاملا مناسب و منطبق پیغامی که می خواهیم بفرستیم باشه و همچنین شبیه طرحی که قبلا انجام شده و در اینترنت هست نباشه.

ما می خواهیم استایل و راه مخصوص به خودمن رو توی توسعه طراحی و انیمیشن ها پیدا کنیم.خب از شما می خواهم قبل از اینکه نرم افزار رو باز کنید پاسخ چهار تا سوال اولیه مشخص کنید.

۱-گروه هدفتون کیا هستن؟

اول از هرچیز باید بدونید مخاطبتون کیه؟ گروه هدفی که باید روی اون فوکوس کنید رو مشخص کنید.

۲-چرا شما اینکار رو انجام میدید؟

هدف از تولید این طراحی را برای خودتون مشخص کنید

۳- پلتفورم نمایش دهنده طراحی شما چیه؟

کارتون توی چه رسانه ای و همچنین چه دستگاه هایی می خواد به نمایش دربیاد.

۴- محدودیت هاتون چه چیزهایی هستن؟

برای آخرین سوال.باید لیستی از ویژگی های تکنیکال، تاثیرات جانبی و محدودیت های هنری که تحت کنترل شما نیست رو مشخص کنید.

کیفیت تمام عناصر طراحی به پاسخ این چهار سوال ربط پیدا می کنه.

 

توی مقالات بعدی ادامه کار در زمینه موشن گرافیک رو توضیح می دیم. همچنین شروع به ساخت پروژه های عملی می کنیم.

 

منبع: https://motion-ux.com

 

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *